نارسایی های واریس و وریدی

یکی از سوالات متداول که ازسوی بیماران مبتلا به واریس مطرح میشود آن است که آیا واریس میتواند باعث ایجاد ترمپوز های عمقی و ایجاد آمبولی شود یا خیر ؟ در این مقاله نارسایی وریدی را مطالعه می کنیم

نارسایی های وریدی و واریس :
( تلفن کلینیک واریس : 09211016462_03132242165)

در کلینیک واریس اصفهان ( وابسته به دکترهادی زاده ، بهترین متخصص واریس اصفهان) با استفاده از لیزر واریس و Rf واریس و چسب واریس و اسکلرو تراپی انواع واریس ها تحت درمان قرار گرفته و درمان قطعی واریس های طنابی و بزرگ باعث پیشگیری از دامنه های عروقی میشود.

آنچه که قبلا در باور های قدیمی به آن اعتقاد داشتند . این بود که واریس به دلیل آنکه در بسیاری از موارد عروقی سطحی را درگیر میکند و ماهیتاََ نارسایی وریدی عروق خاصی می باشد باعث ترمپوز ورید های عمقی (لخته های عمقی دی وی تی )نمیشود .

نارسایی وریدی

درسال های اخیر با پیشرفت تحقیقات و آنالیز مطالعات و تحقیقات بین المللی مشخص گردیده است که واریس و نارسایی وریدی میتوانند.

علاوه بر ایجاد لخته های عروق سطحی همچنین باعث ایجاد لخته های عمیق (دی وی تی )و درگیری های عروق داخلی می شود که در بسیاری از موارد این درگیری ها شدید بوده و باعث عوارض گوناگون و مشکلات بعدی برای بیماران دیگر گردد .

بسته به اینکه واریس کدام قسمت از عروق و اندام هارا درگیر کرده باشد و مدت زمانی که از شروع آن گذشته است فاکتور های مهمی هستند که بر روی شدت درگیری و عواقب بیماری و علائم ناشی از لخته تاثیر دارند .

به طور مثال نارسایی های شدید و عروق صادمیس بزرگ باعث ایجاد نارسایی عروقی و افزایش احتمال بروز لخته های خونی در قلمرو ورید صافنوس بزرگ می باشد .

که به نوبه ی خود میتوان باعث ایجاد لخته و گسترش آن در ورید فمورال شود گسترش لخته (ترمبوز ) از ورید فمورال میتواند سبب کشیده شدن لخته های داخلی (دی وی تی )(DVT)به ورید های بالاتر شده و نهایتاََ باعث ایجاد (دی وی تی )در ورید های ایلیاک و داخل لگن شود .

چناچه دی وی تی (DVT)و ترمبوز داخل لگن گسترش یافت و به قسمت های بالاتر دست اندازی نماید ممکن است حتی تا عروق داخل شکم کشیده شود که مطابق آن عوارض شدید تری خواهد بود.

درصورتی که لخته های موجود درعروق کنده شوند وارد دستگاه گردش خون شده و به ریه ها وارد میشود که باعث ایجاد آمبولی ریه میگردد و آمبولی ریه تظاهرات گوناگونی داشته که بسته به شدت درگیری عروق داخل آن میباشد

چناچه لخته های وارد شده به گردش خون ریوی لخته های کوچک باشد به عروق حاشیه ای مجاورت کرده و با تحریک اعصاب محیطی و پلور باعث ایجاد درد و تنگی نفس با شدت کم میشود .

درصورتی که لخته های شدید بد حالی بیمار ،افت فشار خون و نیاز به بستری و استفاده ی ازاکسیژن و حتی نیاز به بستری در واحد های مراقبت های ویژه ی بیمارستانی پیدا میشود .

در این گونه موارد هرگونه تاخیر در تشخیص و درمان بیماری میتواند باعث عوارض شدید شده و جان بیمار را درمعرض تهدید قرار دهد لذا مهم است که بخاطر داشته باشیم.

پیشگیری از آمبولی های ریه

یکی از بهترین روش های پیشگیری از آمبولی های ریه و عوارض احتمالی بعدی پیشگیری از واریس و درمان به موقع آن با استفاده از لیزر واریس ،چسب واریس و سایر روش های درمان واریس که نیاز به بستری و بیهوشی نیز ندارند می باشد درصورتی که نقص های بین حفره ای قلب وجود داشته باشد .

لخته های مهاجرت کرده می توانند وارد گردش خون سیستمیک شده و نهایتاََ با ورود به سیستم عروقی مغز باعث سکته مغز با ورود به سیستم عروقی چشم باعث کاهش بینایی و با مهاجرت به هریک از ارگان ها باعث ایجاد درگیری خاص آن ارگان شوند .

اینکه چند درصد از لخته های عروقی ناشی از واریس میتوانند باعث ایجاد آمبولی ریه شوند و یا به قسمت های دیگر بدن مهاجرت نمایند در مطالعات مختلف نتایج گوناگونی حاصل شود و یک عدد وارد را نمیتوان ارائه نمود .

دیدگاهتان را بنویسید