در این مقاله به بررسی ضعف پا ، واریس و انواع دلایل دیگر آن می پردازیم.

بیماری شریان محیطی (PAD)

با این وضعیت ، اندام های شما – معمولاً پاهای شما – خون کافی دریافت نمی کنند . که به نقل از بهترین متخصص واریس اصفهان : ( این معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که شریان های شما باریک شده اند .  پاهای شما ممکن است هنگام راه رفتن احساس ضعف یا بی حسی یا گرفتگی داشته باشد .  ممکن است احساس سردی کنند و رنگ عجیبی نیز داشته باشند) .

برخی از افراد می‌توانند PAD را با تغییرات عادت و سبک زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، ورزش کردن و … مدیریت کنند . در صورتی که این کار موثر واقع نشد ، ممکن است پزشک برای درمان مشکل یا کمک به درد ، به شما دارویی بدهد .  اما برخی از افراد  با شرایط دیگر نیاز به جراحی دارند .

ترومبوز ورید عمقی ( DVT )

این یک لخته خون در ورید است ، معمولاً در ران یا ساق پا رخ می دهد .  همیشه لخته خون علائمی ایجاد نمی کند ، اما ممکن است درد ، تورم و ضعف در پای خود داشته باشید و ممکن است گرم و قرمز باشد.  در صورت مشاهده هر یک از این موارد فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.  DVT می‌تواند منجر به یک بیماری جدی به نام آمبولی ریه شود – زمانی که لخته از بین می‌رود به ریه‌های شما می‌رود.  در کلینیک فوق تخصصی واریس آقای دکتر محمود هادی زاده با  تجویز دارو برای بیمار از تشکیل ، رشد و  شکستن لخته های خون جلوگیری می شود.

نوروپاتی محیطی

این زمانی اتفاق می‌افتد که به اعصاب بدن شما که پیام‌ها را به مغز و از مغز شما منتقل می‌کنند آسیب وارد شود .  شایع‌ ترین علت آن ، دیابت است ، اما داروها ، جراحات ، عفونت‌ ها یا بیماری‌ ها از جمله واریس پا و … ، می‌توانند باعث آن شوند .  اگر روی اعصاب پاهای شما تأثیر بگذارد ، ممکن است احساس گزگز یا گزگز داشته باشید ، یا ممکن است موجب بی حس یا ضعف شوند. لذا  پزشک شما شرایطی را که باعث آن شده است درمان می کند و در صورت نیاز به شما داروی درد می دهد.

 

عدم تعادل الکترولیت

الکترولیت‌ ها مواد معدنی مانند سدیم ، پتاسیم و کلسیم هستند که به عضلات شما کمک می‌کنند تا همان طور که باید کار کنند.  هنگام ورزش مقداری از آب بدن را از طریق تعریق از دست می دهید و اگر بیش از حد از دست بدهید ، ممکن است پاهایتان گرفتگی یا احساس ضعف یا بی حسی داشته باشید.  این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که برخی از درمان‌های پزشکی مانند شیمی‌ درمانی را نیز دریافت می‌کنید .  نوشیدنی های ورزشی با الکترولیت – یا آب همراه با غذاهایی که دارای این مواد معدنی هستند – می توانند کمک کنند .  اگر اغلب دچار گرفتگی عضلات می شوید فورا به پزشک مرتبط مراجعه کنید.

ناگفته نماند که یکی از عوارض واریس پا و اختلالات عروقی نیز احساس ضعف و بی حسی می باشد.

تنگی کانال نخاعی

این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که فضای درون استخوان‌ های ستون فقرات شما باریک شود.  که به اعصاب این ناحیه فشار وارد می کند و می تواند باعث علائم مشابه واریس پا مانند درد ، سوزن سوزن شدن ، بی حسی یا ضعف در پا های شما شود.  همچنین ممکن است با تعادل مشکل داشته باشید.  در صورت داشتن هر یک از این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید .  دارو می تواند درد را کاهش دهد و فیزیوتراپی نیز می تواند کمک کند .  اگر این موارد جواب نداد ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

 

سیاتیک

این درد پا است که از یک عصب فشرده در قسمت پایین ستون فقرات شما ناشی می شود . این می تواند از یک گرفتگی بد تا یک درد تیراندازی قوی که ایستادن یا حتی نشستن را سخت می کند متغیر باشد که اکثر مردم این درد را احتمال به داشتن واریس پا میدهند در صورتی که  ممکن است به دلیل لیز خوردن یا فتق دیسک ، سر خوردن مهره ، اسپاسم عضلات باسن یا تنگی ستون فقرات احساس کنند .  پزشک شما ممکن است داروهای ضد درد بدون نسخه یا فیزیوتراپی را توصیه کند .  اگر مورد جدی تری دارید ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

آرتروز

این یک بیماری شایع است که مفاصل شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث درد ، تورم و سفتی می شود. که احساس می کنند ناشی ازاختلالات عروقی ، واریس و لنفادم است.

این درد هنگامی که در لگن ، زانو یا مچ پا رخ می دهد ، راه رفتن یا انجام سایر فعالیت های روزمره ممکن است سخت باشد.  هیچ درمانی وجود ندارد ، اما می تواند به ورزش و حفظ وزن مناسب کمک کند .  پدهای گرم کننده یا کیسه های یخ روی مفاصل دردناک می توانند درد و تورم را کاهش دهند .  مسکن‌های بدون نسخه نیز همین‌ طور هستند.

انواع دلایل ضعف یا بی حس پا
واریس

واریس پا

از نظر تعریف واریس عبارت است از  رگ های وریدی پیچ خورده  که برجسته شده و حداقل قطر آنها سه میلی متر می باشد .

که دلایل مختلفی برای ایجاد واریس پا وجود دارد که شایع ترین آن ها  افزایش سن ، ایستادن طولانی مدت روی پاها ، جنبه ی ژنتیکی ( وراثت ) ، بارداری ، وزن بالا  و … می باشد .

واریس پا عوارض بسیار زیادی دارد که از جمله میتوان به : ضعف و بی حسی پاها ، گزگز شدن پاها ، سردی پاها ،  سنگینی

پاها ، درد پاها ، سوزش کف پاها ، ورم پاها ، برجستگی عروق و تغییر رنگ پوست پا و … اشاره نمود .

که در کلینیک فوق تخصصی واریس پا واقع در استان اصفهان انواع واریس پا و انواع عوارض آن توسط  فوق تخصص  اقای دکتر محمود هادی زاده قابل بررسی و درمان قطعی  بدون بازگشت می باشد . که در این کلینیک درمان های نوین و بسیار پیشرفته ایی برای مراجعه کنندگان مبتلا به  واریس پا ارائه داده می شود . شایان به ذکر است که بیماران بدون نیاز به بیهوشی و بستری در کمترین زمان ممکن به درمان قطعی نائل میشوند . در واقع بهترین روش درمان واریس عمقی و طنابی پا RF  و لیزر واریس میباشد .

در صورتی که واریس و اختلالات عروقی پاها درمان نشود در مرور زمان به عوارض خطرناک و جبران ناپذیری به ارمغان می آورد که چند مورد از آن را قبلا ذکر نموده بودیم از جمله می توان به لخته و DVT اشاره نمود .

دیدگاهتان را بنویسید